Svein Watne til minne

Dette minneordet ble lest opp på møtet søndag 14. februar. Det er skrevet av pastor Maria Morfjord.

Svein Watne fikk hjemlov fredag kveld etter kort tids sykdom med hissig blodkreft. Han ble nesten 77 år gammel.

Svein var pappa, svigerfar og bestefar til familien Heimvoll i menigheten, og våre tanker og bønner går spesielt til dem i sorgen, samt kona Kirsten og de andre barna deres med familier som mange av oss kjenner godt.

Men Svein har også hatt en stor betydning for oss som menighet og for Misjonsforbundet som vi er en del av.

I 1992 startet ekteparet Kirsten og Svein nybrottsarbeid i millionbyen Barranquilla i Colombia gjennom Misjonsforbundet: 4 menigheter og 3 skoler og annet sosialt arbeid.

I en årrekke har menigheten vår støttet disse barneskolene som Watne startet, og de har holdt oss oppdatert på utviklingen gjennom alle år.  Skolene bærer spesielt preg av høy kvalitet og omsorgsfulle lærere som er tydelige på sin kristne tro. Barn fra fattige områder, som ellers ville fått dårlig skolegang, får på disse skolene et solid løft inn i skolegang og videre utdannelse.

Kirsten og Svein var ofte på farten, enten på vei til Colombia – eller på vei hjem fra Colombia, gjennom sine årlige lengre opphold i Barranquilla selv etter at de ble pensjonister. Det vitner om et engasjement som ikke lot seg pensjonere. Sist vi hadde Kirsten og Svein på besøk i menigheten vår, var i september i høst. Da hadde de med seg Ingrith Pertuz som er den første rektoren på den første barneskolen de startet i Barranquilla.

Kirsten og Svein var medlemmer av menigheten vår mens de bodde på Lista, fram til de flyttet til Kristiansand i 2009.

Vi husker Svein som en mann, sterkt preget av Jesus Kristus og drevet av Den hellig ånd. Han har tjent med stor styrke og innflytelse – og med et stort og varmt smil.

Han var alltid kjapp til å heie fram unge mennesker i tjenesten gjennom sine solide oppmuntringer og håndtrykk. Mange, mange enkeltmennesker har hatt et varmt og godt møte med Svein.

Svein var uten tvil en sterk og dyktig leder, en slags “høvding” både for familien, menighet og Colombia-misjonen. Men denne høvdingen og bautaen har kommet hjem til sin Høvding og sin Bauta, Jesus Kristus. Han er ikke gått bort – han er kommet hjem. Han døde, men se han lever med Jesus Kristus sin frelser.

Ære og fred over Svein Watnes gode minne!

Les også Misjonsforbundets minneord etter Svein Watne som er lagt ut på misjonsforbundet.no

Neteland fremfører «Kong Jesus».