Se, jeg står for døren og banker!

Vi er inne i den første perioden av fasten, 40 dager mot påske. Rett før Jesus fastet 40 dager i ødemarken, lot han seg døpe. Her kommer hans Fars kjærlighetserklæring over han: “Dette er min Sønn, den elskede. Han gir meg stor glede.”

Maria profil

40-dagershilsen nr. 1 – 2016.

Av pastor Maria Morfjord

Kan du kjenne det? At du er Guds datter eller sønn som han elsker! Som en mamma og pappa har et spesielt øye med sine egne barn og gleder seg over dem – slik gleder Gud seg over deg!

Når Johannes skriver Åpenbaringsboken på sine gamle dager, skriver han til menighetene – de kristne – disse ordene:

«Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.»

Ofte, og litt feilaktig, har vi brukt dem som et ord til dem som ennå ikke har tatt imot Jesus. Jeg tror Johannes, drevet av Den hellige ånd, så hva som skjedde med de kristne etterhvert som tiden gikk og det «ny-frelste hjertet» ikke var så nytt lengre…
De glemte å være sammen med Gud, lytte til hans røst og åpne hjertet sitt for ham.
Så ble hjertet, sinnet og tiden avledet og fylt av så mye annet. Fellesskapet med Gud ble uten hjerterom og tid. Og det er ikke et fellesskap, men et dødt rituale.

Måltidet, som Johannes skriver om, er dagens hovedmåltid, det måltidet man spiste i fellesskap og glede sammen med familien – med god tid. De andre måltidene var preget av enkelhet og hastverk mens man var på farten.

Kan du høre at Jesus står for din dør og banker? Han vil ha fellesskap med deg! Han vil møte blikket ditt og snakke med deg, uten hastverk. Åpne hjertet ditt på ny og ta imot hans kjærlighet.
I første periode av fasten dveler vi ved Guds ubetinga kjærlighet og gleder oss over at han vil være nær oss.

«Herren din Gud er hos deg, en helt som frelser. Han fryder og gleder seg over deg og viser deg på ny sin kjærlighet. Han jubler over deg med fryd som på en høytidsdag.» Sefanja 3, 17