Siste dag i Romania

Vi fikk tid til å pakke i formiddag og et par timer til overs. Randi og jeg benyttet anledningen til å ta en lang tur rundt hele landsbyen  for å «be og ta bilder». Det var veldig fint  gå opp og ned de lange gatene . Det  er ikke bare elendighet her. Det er tett i tett med små velholdte gårdsbruk der hver eneste flekk er utnyttet til grønnsaksdyrkning, Noen hus ser velholdte ut mens andre som står nesten vegg i vegg er for rene skur å regne.

Siste dag i Romania
I dag ble vi alle 29 invitert til hovedpastor Daniel for å spise lunsj. Han bor i midt i det området som vi nettop hadde spasert gjennom. Vi gikk inn i en portal med drueranker,Det bor 26 personer i husene som står på på et område sammen. Daniel har 8 barn og her var også svigerbarn og barnebarn i et separat hus.
vi fikk deilig mat under vinrankene, og ikke minst fikk vi fersk frukt.
Plutselig hørte vi et hyl borte ved det andre bordet en larve hadde fallt ned og landet på tallerkenen til en av jentene!
Siste dag i Romania
Etter lunsj var det rett tilbake tll et lokale der det var en ungdomsgruppe som hadde organisert en samling med besøk fra en gruppe i Buckarest som arbeider mot diskriminering av rom-folk.
De organiserte grupper av norske og rumenere som gikk fra bord til bord og diskuterte forskjellige problemstillinger som rom-ungdommene møter.  Selv ble jeg plassert sammen med besøket fra Bucurest og fikk masse informasjon om liv og folk i Romania.
Siste dag i Romania
 Etterpå var det med buss rett på møte i Calarasi
Vi kom sent og måtte bare trekke frem, men det var stappfullt så  vi voksne (damer!) ble stående langs veggen. Heldigvis ble jeg reddet av pastoren i Chesele  (den første menigheten vi var i). Han flyttet bort en av sønnene og ga med en deilig plass like ved vinduet.Vi ser ut til å ha blitt gode venner. Jeg la forresten igjen litt av hjertet mitt i den menigheten så det var fint å få anledning til å ta selfie med hans datter (11) og utveksle mailadresser.
Her slapp vi å gjøre annet enn å reise oss og vise T-sjorta der det står; «Jesus Loves Romenia»

Martin måtte sitte på senen sammen med de andre mennene. Men han leverte igjen en god tale , Han hadde fått beskjed om ti minutter og holdt ord. Etter ham var det en tale som var lenger, og etter det en som var enda lenger enn det igjen.Han var en lokal kjent evangelist.og tok helt av. Det var mye god og levende musikk men høytalerne var på full guffe hele tiden. solen stekte og det ble etter hvert veldig varmt.  Godt å sitte med vinduet! Det skulle egentlig vært en tale til (4..lange …taler.. på …ukjent språk….i…en gloovarm sal)  De hoppet over den og gikk rett på dåpen.    Og så var det dåp i bassenget. 7 kvinner lot seg døpe. Menighetene vokser.

Siste dag i Romania

Møtet ble så avsluttet med mat. Hamburgerruller og brød,  før bussen kjørte hjem,   Gleder meg til å komme i seng. Siste natt i Romania.

Siste dag i Romania

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.