Om serien «Tett på»

Evangelist, forkynner og inspirator Markus Kvavik holder i september en taleserie med tittelen «Tett på». Les mer om den her.

Markus skriver selv følgende om taleserien:

«Jeg tror nøkkelen til å «bli mer misjonale i hverdagen» ligger i å invitere mennesker tett på våre liv. Når Gud selv skulle komme til jorda, så kom han som et menneske; Jesus Kristus. De siste årene har jeg lurt veldig på hvorfor ikke Gud, Jesus var mer effektiv i sin tid på jorda. Først hører vi om hans fødsel, så hører vi ingenting før han var ca. 30 år, da han begynte sin tjeneste.

Hvilken strategi brukte Gud når han kom til jorda? Jeg har lurt på hvorfor ikke Jesus gjorde det Paulus senere skulle ta fatt på. Nemlig å skrive brev, plante kirker, og holde store «vekkelsesmøter». Jesus gjorde ikke dette. Tenk så greit det hadde vært å hatt «Jesu brev til Peter» i Bibelen. Nei, han valgte seg 12 helt vanlige gutter, i alderen 16-26 sannsynligvis, og sa til dem «kom og følg meg i ca. 3 år». Dette var Guds strategi i å kickstarte oppdraget om å føre Guds rike til jorden. Så merkelig, og ineffektivt!

Jeg har lurt på hvordan så mange kristne virker til å misse dette poenget. Hvordan kan det ha seg at noen kan ha vært kristne i 20-30-40 år uten å spørre seg hvem deres disipler er? Jesus hadde sine 12 disipler, videre sier han til dem «gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler» (Matt 28,18), eller «som Far har sendt meg, sender jeg dere» (Joh 20,21).

Jeg tror det ligger en nøkkel her. Jesus inviterte disse 12 guttene til å gå tett på seg i 3 år. De fikk se Jesus utøve troen i praksis. Tett på handler om hvordan du inviteres til det samme. Du inviteres til å gå tett på Jesus. Og du sendes også ut, slik som disiplene, til å gå tett på andre mennesker. Hvem har du i ditt liv som du kan invitere til å gå tett på deg, og ditt liv?»

Taleserien «Tett på» holdes søndagene 5., 12. og 26. september. Vekstgruppenes opplegg til taleserien kan du laste ned HER.