Førstemann!!

Det er Farsund Maraton i morgen og på bordet ligger t-skjorter med startnummer klar til de to største ungene. De er spente på barne-maraton! De er utmerket klar over at det handler jo ikke om å vinne, men delta og ha det gøy. Det har vi gjort en innsats for at de skal huske.

Pastor Maria Morfjord.

Ja sannelig har vi som foreldre påtatt oss en stor og krevende oppgave når det gjelder å kvele konkurranseinnstinktet – for det oppstår utrolig nok ikke bare når det passer med maraton og løp i byen! Det tyter ut når man minst synes det passer. Idet bildøren går opp og det ene barnet løper ut, kan du være sikker på at den andre løper som en gal etter for å komme først. Idet det ene barnet blir hengende etter på den litt lange veien hjem, kan du høre en høy stemme der bak som avslører en såret stolthet: «Det er ikke førstemann!!»
Sannheten er at vi egentlig elsker å komme først og hater å komme sist. Det ER gøyere å vinne enn å havne på jumbo-plassen! Det ER gøyere å være med på Farsund Maraton når man er i god form og kan løpe forbi noen stakkars på veien! Det føles godt å være litt bedre enn de andre.

Vel, her har du noe enda bedre å bruke konkurranseinnstinktet på i juni:
Førstemann til å rette fokuset fra innad til utad!
Førstemann til å innse egne feil og be om tilgivelse
Førstemann til å gi hvor du ikke kan få igjen
Førstemann til å gjøre en tjeneste som ikke er attraktiv – og gjøre det igjen!
Førstemann til å trøste
Førstemann til å oppmuntre
Førstemann til å ta initiativ til noe som handler om den andres behov
Førstemann til å elske når det koster

MEN:
Førstemann til å vende seg til Gud og la seg fylle av hans nåde og kjærlighet – for uten at det er din drivkraft, blir dette bare enda en dum konkurranse som måler egen flinkhet mot andres.

«Bli i min kjærlighet», sa Jesus – «for uten meg kan dere ingenting gjøre.»

Pastor Maria Morfjord

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.