Farsund misjonskirkes diakoniutvalg

Det har blitt opprettet et diakoniutvalg i Misjonskirka, og det er veldig bra! Her kan du lese mer om hva diakoni er, og hvordan du kan få hjelp av diakoniutvalget.

Definisjon av ordet diakoni

Ordet diakon kommer fra gresk διάκονος (diakonos), som betyr tjener. Det blir i Apostlenes gjerninger (kap. 6) brukt om sju menn som ble utvalgt for å ta seg av hjelp til menighetens medlemmer og til å utføre administrative oppgaver.

Equmeniakyrkan (Misjonskirken Sverige) beskriver diakoni slik: Diakoni er å omsette evangeliet i handling og å formidle Guds kjærlighet i omsorg for medmenneskene.

Diakoniens plass i Farsund Misjonskirke

I vid forstand så er alt arbeid vi driver, diakonalt arbeid, da vi ser at ånd, sjel og legeme hører sammen. Diakoni er derfor ikke en avgrenset oppgave til diakoniutvalget, men ulike omsorgsoppgaver utført av hvert enkelt medlem. Å leve diakonale liv er et kall alle kristne har fått, jf. Matteus 25:31-46 og Jakob 2:1-23.

Diakoniutvalgets oppgaver

Diakoniutvalget skal være et bindeledd mellom menigheten og den som av ulike årsaker har et ekstra behov for omsorg.

Diakoniutvalgets oppgaver skal ikke fastlåses, men vil til enhver tid tilpasses aktuelle behov hos medlemmene og nærmiljø.

Eksempler på oppgaver for diakoniutvalget:

• Sørge for at mennesker som av ulike årsaker ikke kan delta i fellesskapet, blir ivaretatt og ikke glemt
  • Besøk og omsorgstjeneste ved sykdom og sorg
  • Praktisk hjelp
  • Skysstilbud

Hvordan melde fra om behov for hjelp?

Ta kontakt med menighetens pastor eller direkte til en av de som sitter i utvalget. Telefon og mail nederst på siden.

Taushetsplikt

Alle i diakoniutvalget har skrevet under på at de har taushetsplikt. Heller ikke innad i diakoniutvalget skal sensitive opplysninger gis videre, dersom det ikke er gitt samtykke til det.

Utvalgets medlemmer per 1.6.2020

Pastor Maria Morfjord:
post@misjonskirke.com

Leder for diakoniutvalg: Vigdis Mosby Larsen
vmlars1@gmail.com

Karin Dale
karinmjdale@gmail.com

Steinar Paulsen
steinar45.paulsen@gmail.com

Guttorm Eng
gutteng@gmail.com

Søndagens tema: «Tjen hverandre»

Førstkommende søndag 21. april kl. 11.00 fortsetter pastor Markus Kleppe temaserien «Hverandre».

Årets konfirmanter: Bak fra venstre: Kamilla Engeland Albrektsen, Kelly Alina Jacobsen, Marius Lobben, Martin Vennebo Turøy og Sara Louise Fabrot Gill. Foran fra venstre: Elias Kjørkleiv Gradert, Ida Sofie Skog, Irian Risbakken og Jenni Hjelle Syrdal.

Nå skal de konfirmeres

Lørdag 20. april kl. 11.00 skal denne flotte gjengen stå til konfirmasjon.