«Velg kjærligheten mens du kan!»

Det sier Tomas Sjödin etter å ha lyttet til utallige døende mennesker.

Maria profilAv pastor Maria Morfjord

På tampen av livet innser de hva som er det viktigste. Det var ikke drømmen om Thailandsturen eller nytt kjøkken. Men kjærligheten.

Ingen av oss trenger å innse dette på tampen av livet. Jeg kan bake det inn i min hverdag NÅ. Derfor sier Tomas Sjödin: «Velg kjærligheten mens du kan!»

Jesus sier det samme på tampen av sitt liv. Rett før han skal dø, er det som om han feier av bordet med alle bud og regler for et feilfritt liv. Så sier han én ting. Legger én ting på bordet. «Et nytt bud gir jeg dere: Elsk hverandre!»

Det er et bud som ikke strander med gode ønsker for det nye året, eller gode intensjoner for livet. Det er heller ikke et bud som bare gjelder når det er gjensidig.
«Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre,» sa Jesus, og så byttet han ut sin frihet og rettferdighet mot kjærlighetens kors.

Det er lett å velge sin egen frihet. Det er lett å ha rett. Det er lett å ønske hverandre godt nyttår. Det er lett å gi opp når den andre ikke forstår.

Det koster ALT å elske.

Ikke vent til din siste time før du skjønner at hver dag har bydd på 24 timer til å velge kjærligheten. Og hopp for all del ikke over dine nærmeste.

Velsigna nytt år til å velge kjærligheten!

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.