Tvillingen

Da vi bodde i København, og jeg jobbet i en barnehage, fikk jeg oppleve det som jeg ellers bare hadde hørt om. Nemlig at noen tvillinger danner sitt eget språk som ingen andre forstår, men som de selv ser ut til å forstå fullt ut.

Maria profilAv pastor Maria Morfjord

Utseende til disse to guttene i København var som eneggede tvillinger – vanskelig å se forskjellen for dem som ikke daglig var sammen med dem.

Men disse guttene var mer enn bare like i utseende. På tross av svært forskjellige personligheter og atferd, var de som en uatskillelig enhet. Når den ene, som hadde et senere utviklet språk, strevde med å gjøre seg forstått overfor de andre, kunne den andre tvillingen tre inn og fullkomment forklare sin bror. Fikk den ene kjeft, var det den andre som gråt. Det var fascinerende hvordan de bare hørte sammen og hadde en helt spesiell omsorg for hverandre.
Det er ikke unikt for tvillinger.

Troen har også en tvilling. De hører sammen som uatskillelige tvillinger. Troens tvilling er fellesskapet. Uten fellesskapet med andre troende krymper troen til et minimum, ja noen ganger til bare meninger. Fellesskapet er troens «kjøtt og blod» – slik som Paulus beskriver menigheten som Jesu kropp, hvor vi hver enkelt er en kroppsdel. Men først når vi «connecter» med hverandre og Jesus – DA livner kroppen til! Tomas Sjödin sier det så treffende, at tvilen egentlig består av 90 prosent ensomhet og 10 prosent motstridende fakta. Det betyr ikke på noen måte at jeg ikke skal søke Gud alene – for det er like viktig. Men stopper det dér, blir troen fort døende.

Derfor er selskapet en utrolig viktig del av menigheten. Ikke silkeduk og stettglass. Heller ikke et beskjedent nikk som «hei» i kirkedøra. Men et gjestfritt fellesskap hvor sjela slenger beina på bordet. Hvor sulten etter ekte fellesskap blir stilt av mennesker du er blitt inderlig glad i, ikke bare friske læresetninger.

Nå starter vi opp igjen i Misjonskirka etter sommeren. Bli med og gjør menigheten til et gjestfritt fellesskap for store og små! Jeg gleder meg til å se deg!

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.