Tiden er inne! Endelig!

Nå kommer både mandager og 40 dager – på rekke og rad.

Maria profilAv pastor Maria Morfjord

Kiwi var utsolgt for tørrgjær idag. “Det var jo fastelaven i helga” forklarte butikkdama. Så blant leserne her antar jeg at det sitter en hel del “skyldige” bollebakere og mange flere bollespisere. Men det er jo dét fastelaven nettopp er: Man spiste litt ekstra før fasten. Ja, bruk endelig de siste dagene også riktig: Fleskemandag og fetetirsdag!

For førstkommende onsdag er askeonsdag – første dagen i fasteperioden som strekker seg 40 dager (ikke søndager) mot påske.
I verdens rikeste samfunn hvor avstanden mellom “å ønske seg” og “skaffe seg” er så kort at man nesten har mistet gleden av å få, og stresser med alt man har – vil jeg invitere deg med på en liten reise som jeg mener er livsviktig for at verdens rikeste verdensborgere ikke skal lide sultedøden åndelig sett.
Bli med inn i fasten!

Vi starter med Askeonsdagsgudstjeneste kl 19.30 – på førstkommende onsdag selvfølgelig 🙂

Rent praktisk er det mange ting du kan faste fra. Mat (enkelte matvarer eller hele måltider), TV, sosiale medier, bruk av bil, etc. Søndager er fest, ikke fastedager. Det handler om å ta vekk noe av det daglige man fyller seg med – for å fylle seg med åndelig mat. “Min mat er å gjøre det han vil, han som har sendt meg…” sa Jesus da disiplene hans kom med mat til ham etter en lang reise. Mer tilfredsstillende enn mett mage og mett sinn, er å være koblet på Guds tanker og vilje for det som skjer rett foran nesen din. Ikke sant?

Nøkkelord for fasteperioden er: bønn, bibel, nøkternhet, rettferdighet og barmhjertighet.

Her er utfordringen til årets fasteperiode:
Tiden er inne! Bygg opp ditt “åndelige hus” i hjemmet!
Les litt fra Bibelen hver dag. Apostlenes Gjerninger er et godt sted!
Be hver dag. Har du ektefelle under samme tak, så be sammen.
Bestem deg for noe du faster fra, enten periodevis eller for hele perioden. Finn også gode måter å inkludere barna i hjemmet. Ikke misforstå: Barn faster ikke fra et sunt kosthold, men de vil gjerne være med på noe meningsfyllt. F. eks. så fortalte Theodor stolt hele barnehagen ifjor at vi ikke drakk juice og saft i ukedagene for å spare pengene til “de fattige”. Det var ungenes eget forslag.

Mer input kommer! Gjennom fasteperioden vil du motta “ukeshilsner” med fokus på 40 dager.

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.