Sterk i det som betyr mest

Hva er den hemmelige ingrediensen til Laubejentans suksess?

Av pastor Maria Morfjord

Pastor Maria Morfjord.

Hele Farsund virker jo ikke så rent lite stolte av disse helt alminnelige damene med de helt alminnelige feminine formene. Og som til og med har fått en salat på Rederiet oppkalt etter seg!

Historiene til mange av disse jentene har gått fra å “aldri trene” til å trene regelmessig. Ja, noen løper nå til og med maraton flere ganger i året! Helt frivillig og med glede! Hva skjedde?? Noe har de fått til, for nå har også mannfolkene funnet ut av dette. Laubegudan, rett og slett.
Du trenger ikke være den skarpeste kniven i skuffen for å skjønne at det er ikke den fysiske styrken til Laubejentan som er deres største styrke.

I sentrum av Skien by står Henrik Ibsen og lyger. I statueform, men ordene kan være like levende: “Sterkest er den mannen som står mest alene.” Det er nok ment som en hyllest til den sannferdige som velger å gå gjennom motgang og upopularitet for sannhetens skyld. Men det kan også være en slags selvmedlidende trøst som vil opphøye ensomheten og individualismen til noe edelt. For det er i hvert fall ikke helt sant. Har du noen gang kjent deg svekket av å stå sammen med andre som støtter, oppmuntrer og hjelper deg videre? Nei, tvert imot!

På søndag vil tema være “Sterk i det som betyr mest”. Ja muligvis blir det flere prekener med samme hovedtema. Gud har ingen hemmelige ingredienser – Han vil gjerne at du skal vite hvordan du kan stå sterk i det som betyr mest.