Shemá eller skjema?

Vet du hva «Shemá» er for noe? Kanskje ikke, men hadde du vært en liten jødisk gutt som nettopp hadde begynt å kunne snakke – ja, da visste du det allerede.
ALLE jøder vet hva dette er. Det er mye mer enn hva en nasjonalsang er for nordmenn eller amerikanere. Det er grunnsetningen i hele troen og livet. Det var det første du skulle lære å lese og det siste du skulle si før du døde:

«Hør Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt.» 5. mos. 6:4-5
Det innledende ordet «Hør», eller «Shemá» på hebraisk, har gitt navnet til de viktigste setninger i en jødes liv.
Vi er skapt og kalt til et levende og hengitt gudsliv som Shemá beskriver.
Men vet du, fariseerne og de skriftlærde var så ivrige i sin oppfyllelse av Shemá at de satte skjema for det. På den måten kunne de skape seg kontroll på Shemá – og ikke minst – kontroll på andre om de fulgte skjemaet for Shemá. Nå var skjemaet blitt viktigere enn Shemá. Nå kunne de gjøre seg til dommere over andre mennesker. Oppfyllelsen av et hengitt gudsliv var plassert i et skjema, noe de kunne kontrollere og ha oversikten over. Ja, nå kunne de være guder og dommere over alt og alle.

Jesus hadde heftige konfrontasjoner med fariseerne på grunn av dette. Jesus avslørte dem. De var mer opptatte av skjema enn av Shemá.
Men det var ikke bare jødene som slet med dette. Paulus jobbet iherdig for å få kristne til å forstå det samme. Galaterbrevet er et godt eksempel.
Må ditt og mitt liv med Jesus være levende og i konstant bevegelse! Mennesker ser fort på hvilket skjema du har, men Gud ser til hjertet ditt.
Shalom!