Restart

Velsigna godt nytt år!
Jeg har aldri hatt ett eneste seriøst nyttårsforsett. Kanskje fordi jeg aldri har forstått hvorfor man må vente til den tiden av året med å begynne å gjøre det man vil. Likevel, så er det akkurat nå et godt tidspunkt å begynne å gjøre det vi vil – derfor vil vi grave i våre verdier og finne ut hvordan de kan få større betydning for oss som enkeltmennesker og som menighet. Vi vil jo at verdiene skal kjennetegne oss – ikke bare fylle ei skuffe på kontoret.

Husker du verdiene våre? Levende, raus, relevant – tro virksom i kjærlighet!
Et levende tre har to dimensjoner – den synlige delen som viser fruktene, og den usynlige delen som er røttene. På samme måte har mitt og ditt trosliv en synlig og en usynlig del. Det som preger mitt vennskap med Jesus er egentlig «usynlig» for deg, men er likevel kraften til det synlige. Når hverdagen tar godt tak i livet, trenger jeg ofte en «restart» for å holde meg nær til Jesus. For underveis samler jeg på andre ting som tar min oppmerksomhet og tid.
Heldigvis – Hver dag våkner du og jeg opp til splitter ny nåde fra Gud som vil være sammen med deg og meg fordi han elsker oss. En kjærlighet som verken stiger eller synker på bakgrunn av hva vi gjør eller ikke gjør. Fantastisk! Å begynne pånytt igjen – som restart betyr – er evangeliet i et nøtteskall!

Her er ei liste som du kan «summe» litt over – hva preger ditt vennskap med Jesus? Havner det ett eller flere kryss på høyre side, kan det være behov for en «restart». Og, hvorfor ikke skrive ned listen på et ark du kan ha i Bibelen – til jevnlig bruk?

Relasjon – Religion
Kraft – Krav
Frihet – Fordømmelse
Lengsel – Likegyldighet
Tilbud – Påbud
Nærhet – Avstand
Glede – Ork

Til sist, for den som ennå ikke er lesetrøtt, vil jeg varmt anbefale en artikkel av Egil Svartdahl, som også beskriver et levende trosliv, bare med andre ord.

Listen over hva som preger ditt vennskap med Jesus er hentet fra boken «Restart» av Kai A. Johansen.