Relevant DNA

Vi har nettopp vært en uke i Danmark for å besøke venner og familie. Det innebærer noen timers kjøring – som er ypperlig for å kverne gjennom tanker som har hopet seg opp den siste tiden.
maria4Jeg hadde funnet fram noen gamle CDer av Keith Green som hadde stor betydning for meg den gang jeg gikk på bibelskole. Greens livshistorie, og hans inderlige og utfordrende tekster gjør det samme med meg i dag som for mange år siden – fra dypet henter den opp lengselen etter at Gud skal bruke meg til å gjøre Han kjent. Men sammen med lengselen kommer også smerten – jeg er så inderlig klar over alt jeg holder fast på som hindrer meg.

Men det gode budskap i evangeliet handler ikke om at jeg skal stole på meg selv, slik vår kultur heier fram «selvtilliten». Jeg skal stole på Gud. Mye forløste seg hos de skremte disiplene da Den Hellige Ånd kom og fylte dem. Plutselig kunne de ikke bare sitte der og ta vare på dem selv – de måtte rekke ut til andre. Og dette er kirkens DNA siden dens begynnelse. Når den er fylt av Den Hellige Ånd får den ikke nok med seg selv, men blir drevet ut til å dele budskapet i ord og gjerninger til andre. Og litt morsomt er det når man leser Apostlenes Gjerninger – for Den Hellige Ånd sitter ikke og venter til at disiplene hadde forberedt seg og planlagt strategiene. Det var vel heller litt kaotisk til tider som krevde litt «rydding» i etterkant både i forhold til relasjoner, teologi og praktiske løsninger.

Vi har inntatt den sesongen av året hvor vi kravler ut av vår «vinterbolig» og treffer flere mennesker. Mye skal feires av både nasjonale og hellige dager. Min bønn er at du og vi alle, hver dag må fylles opp av Den Hellige Ånd og lytte til den, slik at vi blir relevante for andre enn bare oss selv. Slik at vi ikke bare er opptatt av om bunadskjorta er strøket og skoene pusset, men får øye på vår «neste». Det er vårt DNA.

Ha en gledelig og festlig mai – fylt av Guds Ånd!

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.