Menighet – en organisme og organisasjon

Vi er Guds hus!

Thore Tellefsen, blogg, seniorpastor

Seniorpastor Thore Tellefsen.

Denne lille setningen slo ned i meg, mens jeg satt på åpningsfesten for det nye Misjonshuset på Lista. Det var ingen nedvurdering av huset jeg satt i, men en understrekning av hva en menighet egentlig er.

Menigheten handler ikke først og fremst om bygninger, men om fellesskapet mellom Jesu etterfølgere. Det er der Herren Jesus vil bo. Hvor de samles er ikke avgjørende. Eller hvor fint bygget er. Et hjem er like viktig som en katedral. Men skal vi være mange, så trenger vi selvfølgelig stor plass. Du og jeg skal være et sted der Jesus gir seg tilkjenne, der hans kjærlighet, nåde, barmhjertighet og omsorg kommer til uttrykk. Gjennom oss som tror skal mennesker møte Guds tilgivelse og frelse. Vi er redskapene som Gud vil bruke. Ingen kan gjøre alt, men sammen kan vi utrette store ting. Når Herren får velsigne så kan det rekke langt.

Nå står vi foran menighetens årsmøte. Det minner oss om at menigheten også er en organisasjon. Gud er ordens Gud og troen vår får praktiske utslag. Vi skal samles til årsmøte i takk for giverglede og engasjement på ulike plan. Rapporter forteller om mye fint arbeid som er gjort for Jesus, for at mennesker skal lære Jesus å kjenne. Samtidig skal vi gjennom valg gi mennesker tillit til å fortsette arbeidet. Årsmøtet kan være et sted der vi ser hvor vi står. Det er nødvendig for å kunne stake ut kursen for dagene som kommer.

Jesus Kristus er menighetens Herre. Han vil gå foran oss og lede arbeidet for å synliggjøre Guds rike i Farsund.

Velkommen til årsmøtet og velkommen til ditt engasjement når vi i fellesskapet skal virkeliggjøre Guds tanker og plan.

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.

Pinsehelgens musikkvideo

Kollektivet Lovsang synger «Hellig».