Kom Hellige Ånd!

Har du noen gang lurt på hvorfor pinsen er i pinsen? Vi har nettopp feiret pinse, så dette har jeg tenkt litt på.

Du vet kanskje at det ikke var tilfeldig tidspunkt at Jesus ga livet sitt for oss på korset. Jesus døde på akkurat samme tidspunkt som jødene slaktet sine påskelam, og blod fra dyrene fløt i Jerusalems gater, til minne om da Herren reddet dem fra døden og fridde dem ut fra slaveriet i Egypt. Derfor feiret jødene påske. Derfor døde Jesus for å inngå den nye pakten, på samme tidspunkt, for at hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Så er det pinsen da. Den hellige ånd som blir øst ut over disiplene, setter dem i fyr og flamme så de forteller om Guds storverk på alle språk. Den dagen ble rundt 3000 mennesker lagt til fellesskapet av Jesu etterfølgere.

Gud utvalgte også pinsen til å gi den en større betydning. Jødenes pinse er innhøstningsfest. Etterhvert var det også for å markere loven som Moses fikk på Sinai. Men opprinnelig var det bare en innhøstningsfest for å feire førstegrøden av hveten i landet.

Når Gud øste ut sin Ånd over disiplene – sto de plutselig midt i en innhøsting av mennesker til Guds rike.

Neppe en tilfeldighet at dette skjedde i pinsen. La det være en påminnelse om at Den hellige ånd vil gjøre Guds verk gjennom oss slik at andre mennesker får høre om Jesus. Gud vil at alle mennesker skal bli frelst. «Dere sier: Ennå er det fire måneder til innhøstingen. Men jeg sier dere: Løft blikket og se på markene! De står alt hvite mot høst», sa Jesus til disiplene sine.

Jeg tror Jesus ville sagt det samme til oss idag. Derfor ber vi om at Gud må fylle oss med sin Hellige Ånds kraft slik at vi kan gjøre det Han har kalt oss til som kirke.

Vi går nå inn i sommerens hvileperiode, og jeg ønsker dere alle Guds rause velsignelse, kraft og nærvær i denne perioden.

Skrevet av pastor Maria Morfjord

Søndagens tema: «Tjen hverandre»

Førstkommende søndag 21. april kl. 11.00 fortsetter pastor Markus Kleppe temaserien «Hverandre».

Årets konfirmanter: Bak fra venstre: Kamilla Engeland Albrektsen, Kelly Alina Jacobsen, Marius Lobben, Martin Vennebo Turøy og Sara Louise Fabrot Gill. Foran fra venstre: Elias Kjørkleiv Gradert, Ida Sofie Skog, Irian Risbakken og Jenni Hjelle Syrdal.

Nå skal de konfirmeres

Lørdag 20. april kl. 11.00 skal denne flotte gjengen stå til konfirmasjon.

CeCe Winans synger «Why Me, Lord».

Huskefinger. Husk!

Husk årsmøtet søndag kl. 18.00!

Søndag 13. april klokken 18.00 er det menighetens årsmøte. Alle medlemmer oppfordres til å møte.

Martin Kolsrud.

Han taler på søndagens gudstjeneste

På gudstjenesten søndag 14. april kl. 11.00 er det Martin Kolsrud som taler Guds ord.

Per-Erik Hallin & Friends fremfører «Gospel Train».