Hun vil klare seg selv

Min datter på snart 7 år virker sliten, trøtt, mutt – og kanskje litt lei seg. Men hun gråter ikke. Neida, hun strammer bare ansiktet.
Vi spiser kveldsmat og jeg ser hun sliter med å åpne norgesglasset med havregryn. Hun får tilbudt hjelp, men kommer med lange og sure forklaringer på at dette pleier hun å klare selv. Og, jada, jeg vet jo godt at det pleier hun å klare selv. Men jeg ser, at akkurat nå er det litt for vanskelig. Av forskjellige årsaker. Men hun avviser meg.
Etter noen minutter prøver jeg igjen – å tilby hjelp. Nå kommer en annen gråtkvalt forklaring fra henne. «Mamma, jeg har bedt Gud om hjelp til å klare det selv, men han hører ikke på meg!»

Jeg vet ikke hvor mye hun forsto av mitt svar – at Gud ikke har tenkt og skapt oss til å klare alt selv. Det er som å be om å få vinger så hun kan fly – en bønn som ikke samsvarer med tanken Gud hadde da han skapte oss.

På samme måte kan det være du opplever at du ikke får «bønnesvar» på dine bønner om å klare alt selv. Dine bønner om å ikke ha behov for å søke Gud gjennom et åndelig og hjelpende fellesskap med andre kristne. Ok, kanskje er det ikke formet som en bevisst bønn, men sniker det seg inn som en vane? At du ikke trenger å være så mye sammen med ditt kristne fellesskap for å bevare troen, og at det ikke er andre som trenger deg? Prøver du å skjule at du er litt sliten og mutt – fordi du så gjerne vil klare deg selv?
«Hvor lite mat kan troen min overleve på? Hvor lite Jesus og hans kropp på jord (som menigheten er) trenger jeg for å bevare mitt lille tros-frø?» kan fort bli målet i et hektisk liv. Men det var ikke den tanken Gud hadde.

Jesus kom for at vi skulle ha liv og overflod. Han ga oss alt. Og så har han gitt oss til hverandre. En sterk Jesus-relasjon og en levende tro som vokser har en åndelig frukt som heter «kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse».
Men som du vet, det starter ved røttene og jordsmonnet, ikke hos fruktene i seg selv. Alt kommer fra en kilde.

Lytt til sangen nedenfor fra «Delirious?» og bruk noen minutter til å snakke med Jesus. Hva vil Han si til deg?