Høste med glede

Hjemme hos oss har vi en liten hage som gir mye glede. Vi gleder oss over å kunne høste solbær, stikkelsbær og rips. Litt jordbær og blåbær finnes også. I tillegg har det blitt plommer og litt epler.

Vi kan lite om bær og frukt, men denne hagen er opparbeidet av husets tidligere eier og overlatt til oss. Og vi gleder oss storlig over å kunne høste inn og  lage eget syltetøy. I løpet av sommeren følger vi spent med hvordan utviklingen forløper. Her ligger det altså mye glede, men også noe arbeide.

Bibelen bruker flere steder bilder fra innhøstningen og hvordan den skaper glede.
«Du lot dem juble høyt og gjorde gleden stor. De gleder seg for ditt ansikt som en gleder seg om høsten.» Jes 9,3
«De som sår med tårer, skal høste med jubel. Gråtene går de ut og bærer sitt såkorn, med jubel kommer de  tilbake og bærer sine kornbånd.» Salme 126,5-6

I disse dager feires Misjonsforbundets dag i de fleste misjonsmenigheter. Vi gleder oss over innhøstningen som foregår i landet  vårt. Nye menigheter etableres og utvikles. Mennesker kommer til tro på Jesus Kristus. Barn og unge bekjenner troen. Aldri har det vært så store konfirmantkull noen gang i Misjonsforbundet. Jeg  har vært med i arbeidet i 50 år, men har aldri opplevd det så inspirerende som nå. Det er så mye å glede seg over.
Vi, i Farsund, vil ta del i denne gleden og feire Misjonsforbundets dag i  fellesskap med de andre.

I tillegg har vi god grunn til å glede oss over det som skjer i og gjennom Farsund misjonsmenighet. Jeg gleder meg over  det som skjer gjennom søndagsskolen, Miniklang og MiBaGo, gjennom Between, ungdommen og konfirmantene. Gjennom dette arbeidet har vi en stor kontaktflate til mange familier. Jeg takker Gud for de flotte medarbeiderne og lederne vi har i menigheten. De som uke etter uke legger ned utallige timer for å bygge Guds rike. Vi høster nå også av det andre har sådd før oss. Det takker vi ekstra for, samtidig som det gir tjenesten perspektiv.

Er det bare glory?  Nei, det er noen tårer også. Det smerter at det ikke er flere som tar imot innbydelsen til den festen og gleden, som Jesus gir. Det smerter å registrere at noen synes å trekke seg tilbake fra fellesskapet.
Men skal vi kunne bygge Guds rike, så vil det medføre smerte. Derfor vil vi vandre videre for å gi såkornet, Guds ord, videre til medvandrere som vi møter på vår vei. Jesus kaller oss både til å så og høste.
Kom og ta del i festen, gleden og arbeidsfellesskapet!