«Helt feil adventskalender!»

Det fikk jeg høre av eldstejenta da jeg (med dårlig skjult frustrasjon over opphopingen av skrot og dill på barnerommene) annonserte at årets adventskalender ville bli som følger:

Maria profil1. des: Kast eller gi vekk 1 ting.
2. des: Kast eller gi vekk 2 ting.
3. des: Kast eller gi vekk 3 ting.
4. des: Kast eller gi vekk 4 ting.
etc.

Vel, vel… Kort fortalt: Det ble totalt boikott av min egentlige velmenende adventskalender. Men problemet er stadig at det snart ringer inn en dato hvor papir og bånd flagrer alle veier, og rommene fylles igjen av ting og tang. Kort tid etter det, drukner alt det nye i havet av gammelt skrot. Min svært dårlig kommuniserte mening, var egentlig å hjelpe ungene til å være forberedt på julaften.

Advent er en forberedelsestid. På flere nivåer. Har du hørt uttrykket at en kvinne rydder i huset når hun egentlig rydder «inni seg»? Mens vi forbereder hjemmene til feiringen av Jesus som kom for over 2000 år siden, kan vi samtidig forberede hjertene våre på at Jesus en dag skal komme igjen. Tenk bare – hvis du visste at Jesus kommer igjen i morgen – hva ville du gjort idag?
Jeg ville kanskje bli noen hakk mer ydmyk og be Den hellige ånd om hjelp til å se hva som hoper seg opp i mitt hjerte. Hva har verdi – og hva er skrot som tar plassen til Jesus?

Om det ikke er for sent å komme i gang med en annerledes adventskalender, kan du prøve deg på denne:

1. des: Kast på Jesus 1 ting som bekymrer deg.
2. des: Kast på Jesus 2 ting som du ikke vil tilgi.
3. des: Kast på Jesus 3 ting som gjør deg sint.
4. des: Kast på Jesus 4 ting som stjeler tiden din.
5. des: Kast på Jesus 5 ting som du frykter.
6. des: Kast på Jesus 6 ting som binder deg.
7. des: Kast på Jesus 7 ting som tar motet fra deg.

Så kan du finne på resten selv, og gjerne fylle på med et kapittel fra Ordspråkene hver dag. Dét er en adventskalender som ikke blir helt feil!

Velsigna forberedelsestid!

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.