Fra langt borte til vår dør…

Annas Rom, en interiørbutikk i Søgne, selger blant mye annet, såpe. Deilig såpe laget på god oliven, produsert i Aleppo, Syria. Lite ante Kristine, eier av et slikt lite såpestykke, at hun snart skulle stå ansikt til ansikt med den 800 år gamle såpefabrikkens eiere.

Pastor Maria Morfjord.

Til Søgne kom for få dager siden familien som eide såpefabrikken – som nå ligger i ruiner. Her, så langt hjemmefra, finner de biter av sin historie. Såpestykker fra deres fabrikk.

Det kan virke som om flyktningekrisen som er kommet til Norge minner mer om historien om hvordan julekvelden overrasket kjerringa. Lenge var vi tilskuere – ja vi så dem til og med vandre opp igjennom Europa – og likevel ble vi overrasket da de banket på døra vår.
Hadde vi gjort klart?
Det som virker langt borte kan plutselig komme veldig nært og tett. Verden er ikke lengre så stor at det som skjer langt borte, ikke berører oss.

Hva er det vi som menighet ser skjer – og som vi må gjøre oss klare til? Gud kaller oss til å være vise og kloke, slik at vi kan være rustet til å ta imot den tiden som kommer. Å være relevant er å koble det som skjer rundt oss med Guds gode vilje og hensikt.
La oss sammen som menighet lytte til Gud, hva han tenker nå. La oss tillate at Han rydder i livet vårt, utruster oss og bruker oss slik Han vil. Når det da banker på døra vår – så har vi gjort klart.

Helt konkret:
Prioriter menighetsmøtet 25. november. Info sendt på mail – om du som medlem ikke har fått, kontakt pastoren.
Kan vi gjøre en ryddedugnad i alt rotet vårt på galleriet? Kanskje er det andre behov vi bør gjøre plass til nå.
Ikke glem å si “Velkommen! Hvem er du?” til flyktninger.
Se til at ditt indre menneske tar imot den kraft og styrke som Gud vil gi deg ved sin Ånd. Kanskje på tide å rydde i eget liv?