Faste for å se bedre

Thore Tellefsen, blogg, seniorpastor

Seniorpastor Thore Tellefsen.

Møt fastende! Denne beskjeden har mange av oss fått i forbindelse med legeundersøkelse. Da vil prøver som blir tatt tydeligere vise hva som feiler oss.

Bortsett fra denne bruken av faste, er ordet nesten som et fremmedord for mange. Vi har nok hørt om det, men vi vet knapt hva det betyr.

Faste for å kunne se bedre!

Kan være en fin overskrift over fastetiden. For det er egentlig det fasten innerst inne handler om. Først og fremst å se klarere hva som er historiens store vendepunkt. At Jesus Kristus ga seg selv for oss. I kjærlighet lot han seg føde inn i vår verden, ble oss lik og levde som et sant menneske. Så gikk han frivillig til korset og i kjærlighet lot han seg nagle til korset. Han betalte vår synd og skyld og forsonte oss med den Hellige Gud.

Da ble deres øyne åpnet, står det om to av Jesu disipler. De hadde ikke fått tak i at Jesus var oppstanden. Fasten skal åpne våre øyne for Jesus, den Oppstandne og nærværende. Så vi kan møte hver dag med visshet om at han er med oss. I en erkjennelse av at vårt liv er avhengig av ham.

Men faste skal også åpne våre øyne så viser vår neste tydelig. Etter Jesu modell skal vi leve for hverandre. Vandre sammen i kjærlighet og praktisere den gyldne regel: Alt du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem. Vi hører sammen, derfor er barmhjertighet og gjestfrihet viktige frukter.

Faste betyr å gi avkall på noe av det vi vanligvis gjør til fordel for noe annet. Faste handler om prioritering eller omprioritering. Det kan bety at jeg spiser litt mindre for å gi til andre, eller at jeg ser litt mindre TV eller filmer, for å bruke mer tid på andre. Bedre tid til fellesskapet med Jesus, på Bibelen og Bønnen.

Gjennom å gi avkall på noe av vårt eget, vil vi vokse og modnes i troen. Gjennom å se bedre vil jeg få større perspektiv på livet, og troen min vil vokse.

Festen hører nok også hjemme i fastetiden. Hver søndag er en festdag, der vi feirer Jesu oppstandelse og hans seier over døden og dødskreftene.

Gi meg o Jesus åpnede øyne!

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.