Drevet av Den hellige Ånd

Fylt av Den hellige ånd vendte Jesus tilbake etter at han ble døpt. Og «drevet av Ånden» ble han ført omkring i ødemarken mens han fastet (Lukas 4, 1). Det kan høres litt rart ut, men jeg biter meg fast i at Jesus var drevet av Den hellige ånd. Og det hadde konsekvenser for hvordan Jesus levde.

Maria profil

40-dagershilsen nr. 2 – 2016.

Av Maria Morfjord

Ikke fått med deg begynnelsen? Her er en liten intro:
I fasteperioden, som er 40 dager før påske, inviteres du til å være med på en åndelig vandring som kan hjelpe deg å bli bedre kjent med Jesus og hans hensikt med livet ditt. Utgangspunktet jeg har valgt er Jesu faste i ødemarken, og hans dåp som skjer umiddelbart før. Her i dåpen blir Guds kjærlighet åpenbart: “Dette er min Sønn, den elskede. I ham har jeg min glede.” Og akkurat slik startet vi fasteperioden! Bli minnet om Guds kjærlighet som er utgangspunktet (og ikke premien) for alt, enten vi lykkes eller mislykkes med våre anstrengelser – Gud elsker deg og meg verken mer eller mindre! Uten dette som et solid fundament – vil alle andre åndelige vaner dra deg vekk fra Jesus og ikke nærmere.

Del 2: Drevet av Den hellige ånd

Tanken slår meg: Hvordan ville mitt liv se ut om jeg var fullt og helt drevet av Den hellige ånd?

Den veien er lang å gå, men jeg kan ta ett skritt av gangen. Bli med! Slik gjør vi det:
1. Du snakker med Jesus om spørsmålet under. Lytt til hans milde og konkrete stemme. Han peker på én ting av gangen.
2. Du bekjenner det, for eksempel på denne måten: «Kjære Gud, jeg vet at misunnelse er noe som driver meg i hverdagen. Jeg har vanskelig for å glede meg over andres (nevn gjerne navn) suksess og goder i livet, og … (nevn hva det gjør med deg). Jeg kommer til deg med det, for jeg vil ikke at det skal ha innflytelse på meg. Takk for din tilgivelse!
3. Be Gud om å fylle deg med Den hellige ånd. Husk også at du er voksen og kan «ta skjeen i egen hånd» ved å lese Bibelen og lytte til god lovsang!

Her er spørsmålet:
Hva er drivkraften i livet ditt?
Hva andre synes om deg? Forbruk – selvverd – skam – stolthet – misunnelse – egen frihet og rett – penger?

«Hiv mannskiten!» sier nordlendingene. Men husk at Jesus er den eneste som virkelig kan sette deg fri fra drivkrefter som ikke kommer fra ham.

Må du bli mer og mer drevet av Den hellige ånd!