40 fantastiske dager!

Nå er vi inne i kirkens fastetid før påske. Den starter askeonsdag (18.02) og varer til og med påskeaften (lørdag 04.04). Søndagene regnes ikke som fastedager.

Her kommer både litt bakgrunnsstoff og info om hva som skjer i Misjonskirken i disse dagene.

Hva gjør vi i Misjonskirken?

I denne perioden kan du, om du er medlem eller ikke, være med på følgende:

SMS tjeneste:

Vi vil jevnlig sende ut en SMS med et bidrag til ditt bønneliv. Korte bønner eller bibelvers som du kan tygge på. Max en SMS om dagen. Vil du være med, må Maria Morfjord ha beskjed (send sms til tlf 47279563 – husk navn).

Middag:

Fellesskap er viktig og det har vi all grunn til å feire! De første kristne spiste sammen i hjemmene med oppriktig og hjertelig glede. Den 8. og den 15. mars har du mulighet til å enten åpne hjemmet ditt, eller komme på besøk til noen du muligvis ikke kjenner så godt. Maria Morfjord vil organisere hvem som kommer på middag til hvem. Det du gjør, er å melde fra til Maria om du/dere (husstanden) vil invitere til middag eller komme på middag til noen. Og du har muligheten til begge deler siden vi har satt opp 2 datoer! Det er også helt fint å sørge for at noen lager middag til deg/dere to søndager på rad 😉
Mulighetene er mange, og vi håper at så mange som mulig hiver seg med på dette som helt sikkert vil berike og løfte fellesskapet.
Du melder deg på ved enten å ringe/sms til Maria (tlf 47279563) eller på mail (misjonskirke@gmail.com)

Innsamling til Romania

I denne perioden oppfordrer vi hjemmene til å samle inn en fastegave som skal gå til Romania. Konfirmantene våre reiser dit i juni, og gaven fra menigheten vil gå til det hjelpearbeidet som de skal være innvolvert i mens de er der. F.eks matutdeling og aktiviteter for barn. Fastegaven dekker IKKE bussutgifter og andre utgifter som konfirmantene har ifm turen, men vil direkte komme rumenske familier og barn tilgode.

Om å faste

Tradisjonelt sett har man fastet fra mat, men du kan være langt mer kreativ i din faste. Hva er det som tar tid og energi fra deg – som du kan bruke anderledes? Eller hvorfor ikke spørre Gud – kanskje blir du minnet om noe spesielt som du kjenner er det Han gjerne vil at du skal avstå fra i en periode.

• Her er noen eksempler som kanskje setter tankene i gang:
  • Sosiale medier
  • TV
  • Godteri og dessert
  • Fet og kostbar mat
  • Kjøtt
  • Annen drikke enn vann

Nøkternhet og rettferdighet

Vi vil oppfordre deg til å ha et bevisst nøkternt forbruk i denne perioden. Det behøver ikke å bety at du skal slutte å bruke penger, eller at det du handler skal være billigst mulig. Tvert imot kan du bytte ut en del tradisjonelle matvarer og klær med et alterativ som er “fair trade” eller sikrer rettferdig lønn i alle produksjonsledd. Kaffe-, sjokolade- og klesbransjen er kjent for å utnytte fattige bønder og fabrikkarbeidere i andre land. Her har vi et enormt potensiale til å utøve litt mer rettferdighet ved å øke bevisstheten i vårt forbruk. Rettferdige varer koster gjerne litt mer, derfor henger nøkternhet og rettferdighet fint sammen. Du handler litt mindre – men mer rettferdig.

Barmhjertighet

Barmhjertighet får oss til å tenke på andre enn oss selv. Når du synes litt synd på deg selv som faster, kan du effektiv hive deg rundt: bake rundstykker til den travle naboen, besøke eller ringe noen som trenger det, hjelpe enken med “mannfolk-arbeid”, etc.
I misjonskirken vil vi dessuten samle inn penger til hjelpearbeidet i Romania som våre konfirmanter skal være med på i juni. Innvolver gjerne barna, ungdommen og barnebarn som er på helgebesøk. En synlig “sparegris” til å putte penger på er både lærerikt og stas for selv de minste. Innsamlingen skjer når 40 dager er slutt.

Les gjerne Jesaja 58 og bli inspirert av fantastiske ord og løfter forbundet med fasten!

17. mai-fest. Per-Erik Drønen og Henning Turøy ledet.

Se bildene fra 17. mai-festen

17. mai kl. 18.14 ble det - tradisjonen tro - holdt nasjonalfest i Misjonskirken. Og FOR en fest det ble. Se bildene her.