Målet!

Det er ganske sterkt når Arne Viste, som i disse dager risikerer to års fengsel fordi han har gitt arbeid til 70 ureturnerbare asylsøkere, snakker om målet med livet.

Av pastor Maria Morfjord

«Hvis jeg taper saken og får fengsel, blir slått konkurs eller dømt til å betale saksomkostninger, vil det ramme min personlige økonomi sterkt», sier Arne Viste til avisen Vårt Land. Men fortsetter: «Målet med livet er ikke å få nedbetalt huslånet, eller etterlate meg en stor arv til barn eller barnebarn. Målet er å leve det gode, riktige livet, fylt av mening. Og å stole på Gud.»

En indre drivkraft mot et annet mål enn det folk flest har. Og en omsorg for mennesker som faller utenfor Norges «velferdsprogram». Det var nok til å få mannen til å handle på tvers av norsk lov og kultur, selv om han personlig betaler en høy pris for det.

Raphael Olande skrev nylig et debattinnlegg i Bergens Tidende om Norges fattigdom. Nemlig relasjoner. Og hjelpsomhet og takknemlighet. Om det store kollektive fellesskapet. Alt det som vi har blitt svært fattige på i vår rikdom. For nå er det staten Norge og NAV som tar seg av oss når vi trenger hjelp. Og det er selvfølgelig bra. Men når vi som mennesker ikke «trenger» hverandre, men har rett og krav på alle tjenester – da har vi mistet noe underveis.

Dette er saker og debatter som pågår akkurat nå i landet vårt, men som også belyser veldig sterkt det som vi snakker om i strategi-teamet i Misjonskirka. Strategi-teamet arbeider for fullt (om ikke så høylytt) med å lage en strategiplan for menigheten, i tråd med menighetsskolens tre moduler vi har vært gjennom. Det er ikke veldig lett.

Man kan kjapt komme til å lage et program som dekker alt det vi «burde gjøre», men på bekostning av mennesker som er fylt av Den Hellige Ånd og har en innenfra-styrt omsorg for andre som sprenger våre grenser. En kjapp løsning kan også føre til at vi distanserer oss fra behov fordi man nå har en plan som tar seg av det. Derfor tar det litt tid. Vi vil ha en plan som ikke bare spisser oss på det oppdraget Gud har for oss akkurat nå – men også ivaretar Den Hellige Ånds arbeid i den enkelte. Skal vi engasjere oss i andre menneskers «havsnød» må vi la oss personlig engasjere, hver enkelt, også når det har en høy pris.

Derfor er dette også en invitasjon til deg som har stått litt på sidelinja i det siste. Vil du være med? Snart setter vi en strek i sanden og begynner på neste «omgang» i kampen. Dette er verken et sololøp eller noe for perfekte mennesker, men et lagspill av mennesker som ønsker å følge Jesus med det vi bærer med oss av sårbarhet og styrke. Uansett hvor mye vi har, så trenger vi hverandre.

Og målet? Det er ikke at det skal være billigst mulig, men at folk i Farsund skal bli ordentlig kjent med Jesus.

Lovsang, tekstlesing, nattverd og vitnesbyrd

Det er stikkord for kveldsmøtet i Misjonskirken skjærtorsdag 28. mars kl. 19.00.

Påskegudstjeneste på Varbak palmesøndag 24. mars 2024.

Flott påskesamling på Varbak

Palmesøndag, 24. mars, var rundt 40 mennesker samlet til en enkel gudstjeneste med påfølgende påskevandring på Varbak.

Velkommen til Onsdagskafé

Onsdag 20. mars kl. 12.00 er du velkommen til en ny onsdagskafé i Farsund misjonskirke.

Påsken i Misjonskirken

Dette er hva som skjer i og i regi av Misjonskirken denne påsken.

Norwegian Gospel Singers synger «Store og mektige».

Barnekirke, gudstjeneste og middag

Kommende søndag 17. mars er det duket for barnekirke igjen. Det blir også gudstjeneste og servering av felles middag etter samlingene.

Evelina Gard og Putte Nelsson fremfører «Salige Visshet» under Allsång på Rörstrand.

Gudstjeneste søndag kl. 11.00

Pastor Markus T. Kleppe taler på gudstjenesten søndag 10. mars kl. 11.00.

Gjensyn med Christine på Alle sammen

Førstkommende søndag 3. mars kl. 11.00 er det klart for et nytt Alle sammen-møte. Der blir det gjensyn med Christine Watne Kristiansen - og vårt nye barnekor Voice of Joy.